Selasa, 10 April 2012

Knowledge Sharing: Pengurusan Program 1

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera.

Masa berlalu, saat berganti minit, minit berganti jam, jam berganti hari, hari berganti bulan, blog ini terpaksa dibiarkan sepi. Difahami kerana kesibukan para pejuang masyarakat dalam menjalankan usaha kebajikan. Kebajikan kepada masyarakat dan kebajikan kepada diri sendiri. Semoga Allah memberkati setiap usaha perjuangan yang diletakkan.

Mulai entri ini, saya (dan mungkin sahabat-sahabat lain) akan mencuba sebaiknya untuk menulis perkongsian bermanfaat di blog ini. Usaha ini dilakukan atas beberapa faktor. Antaranya, 

  1. Seperti hadis yang berbunyi, 'manusia yang baik ialah yang memberi manfaat kepada yang lain'.
  2. Agar UPG (dan mana-mana kelab lain) terus bangkit dan mantap di landasan kerja yang betul.
  3. Agar ilmu dan pengalaman yang dimiliki tidak hilang tanpa sempat dikongsikan.
  4. Atas dasar tanggungjawab. Semoga ilmu yang terus terusan dikongsikan dapat menjadi saham akhirat untuk kita semua.

Kenapa perlu ber-program??

Sebelum bergerak lebih jauh, eloklah dikupas dahulu tentang, apa perlunya kita berprogram di Universiti?  Besar sangatkah manfaatnya? Menjamin masa depankah?

Jawapan kepada persoalan-persoalan bersifat subjektif begini hanya dapat diketahui apabila kita tamat belajar dan ketika kita dalam usaha 'menjual diri' kepada syarikat-syarikat hebat untuk mengambil kita sebagai pekerja mereka. Saat itu baru kita sedar, 'oh, good results on paper is not sufficient to guarantee a good seat/position for me in the working world'

Namun, sebelum menjejaki alam pekerjaan juga kita perlu sedar bahawa kemahiran inter-personal adalah sangat penting dan sangat mahal untuk dimiliki oleh seseorang graduan yang hidup di dalam persaingan yang sangat hebat hari ini. Maka, jangan dipandang remeh tentang keperluan melibatkan diri dalam program dan aktiviti-aktiviti di luar empat penjuru kelas. 

Berprogram akan:
  • mengajar kita menjadi peka kepada persekitaran;
  • menambahkan kenalan (daripada kalangan pelajar sehinggalah pemimpin negeri/negara);
  • meningkatkan tahap/skill komunikasi;
  • meningkatkan tahap keyakinan diri;
  • menjadikan kita lebih bijak daripada yang lain;
  • menjadikan tahun-tahun pengajian di Universiti lebih bermakna dan awesome;
  • menjadi asbab bertemunya jodoh (hehehe)
Berprogram, jika tidak dikawal sebaiknya akan menyebabkan:
  • sesat jalan;
  • terpengaruh dengan rakan-rakan yang lupa daratan;
  • obses dengan ke-glamour-an;
  • selalu skip kelas atas alasan 'kepenatan';
  • jadi bahan kutukan orang ramai
Namun, apa yang boleh saya katakan, impak-impak positif di atas boleh/akan didapati oleh semua orang. Manakala impak-impak negatif yang di atas pula hanya boleh didapati oleh orang yang kurang bijak menguruskan hidup sendiri. Maka, berprogramlah dengan bijak! 

Entri ini sengaja saya tulis secara 'leisure' kerana ini hanyalah sebagai introduction kepada perkongsian-perkongsian yang sebenar. Saya masih menyusun/merangka bagaimana perkongsian tentang pengurusan program di blog ini dapat disampaikan dengan baik. 

Setakat ini, apa yang terlintas di fikiran adalah untuk menyentuh tentang peranan setiap individu di dalam sesebuah program/organisasi. Sebab kita jelas dengan masalah kita hari ini ialah ramai dari kalangan kita yang apabila menerima sesebuah tugasan atau tanggungjawab, kita ambil pendekatan 'redah saja!' instead of cuba untuk faham dan khatamkan apakah peranan kita di dalam sesebuah posisi itu sebenarnya. Dan natijahnya ialah masalah demi masalah timbul sehingga mewujudkan spekulasi demi spekulasi yang kesannya bukan hanya pada diri sendiri, tetapi kepada program keseluruhannya, organisasi, atau lebih teruk lagi nama MMU sendiri tercalar. Jadi, pokok pangkal sesuatu perjalanan di dalam arena berprogram ini ialah, 'Faham akan peranan KITA!'.

Setakat ini dulu. Perkongsian sebenar akan disediakan dalam masa terdekat. Semoga kejayaan menjadi milik kita semua berkat usaha berkebajikan yang tidak pernah kenal erti penat. Wassalam

"Ini DAKWAH cara KITA" & "To Unite, To Develop, To Give"

Oleh:
Fateen Najlaa Idayu
Mantan Presiden UPG 2009/2010'
Ijazah Sarjanah Muda Undang-undang 
MMU Melaka

Featured Post

Knowledge Sharing: Menguruskan Sponsorship