Isnin, 23 April 2012

BELAJAR JADI FASILITATOR (MENGENALI SIAPA ITU FASILITATOR)

Penulisan ini diambil dari blog IQ Class Management (iqclassmanagement.blogspot.com). Semoga penulisan ini dapat membantu sahabat-sahabat lebih memahami konsep fasilitator dan memberi seribu satu manfaat buat kita semua.


Oleh:
Kamarul Azami bin Mohd Zaini
Pengarah Urusan IQ Class Management
Perunding Utama Latihan dan Motivasi
Penasihat Facilitating and Development Team (FaDélaT)



Ramai dikalangan kita pada hari ini mungkin pernah mendengar perkataan fasilitator. Ia merupakan perkataan yang berasal dari perkataan Inggeris iaitu ‘facilitator’, ia merupakan perkataan yang terbit dari perkataan dasar yang berbunyi ‘facilitate’. ‘Facilitate’ bermaksud bimbing. Maka, perkataan terbitannya membawa maksud pembimbing atau orang yang membimbing. Ada juga dikalangan pengendali atau mereka yang terlibat sebagai fasilitator menyatakan maknanya sebagai pemudahcara. Walau apa pun yang dimaksudkan dengan fasilitator ini, dapat kita persetujui bahawa, kesemuanya membawa maksud yang hampir serupa iaitu pembimbing atau pemudahcara.

Fasilitator sudah tidak asing lagi. Ia amat dikenali dan sudah berada dipengetahuan umum. Bahkan, semakin hari, semakin ramai yang berminat untuk menyertai dan terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang dianjurkan sebagai fasilitator. Ada fasilitator digunakan di dalam program latihan dewasa, penghuni penjara, PLKN juga program-program lain yang dianjurkan dan diselia oleh syarikat-syarikat perundingan dan latihan. Oleh kerana terlalu banyak penggunaan petugas yang dikenali sebagai fasilitator dan mempunyai permintaan yang tinggi, ada dikalangan mereka yang merasakan dan menjadikan fasilitator sebagai tugas yang mudah. Tugasnya cukup sekadar membantu dan membimbing dalam satu tempoh masa yang singkat. Selesai tugas, dapat bayaran.

Ada juga segelintir dari mereka menjadikan tugas sebagai fasilitator ini untuk mencipta nama dan kemasyhuran bahkan pendapatan yang tinggi. Kerapkali ramai yang berfikir, menjadi fasilitator adalah tugasan yang mudah untuk dilaksana dan dapat menjana pendapatan yang lumayan. Bahkan, ada juga dikalangan fasilitator merasakan tugasnya hanyalah menjaga sekelompok kumpulan dan memastikan mereka berasa gembira tanpa memikirkan kesan selepas mereka meninggalkan kumpulan tersebut. Akhirnya, etika ditinggalkan peranan utama ditolak ke tepi, yang utama adalah habuannya. Namun, bagi mereka yang mendalami dan memahami peranan sebenar fasilitator, ia bukanlah tugas yang mudah sebagaimana yang difikirkan dan diperlakukan oleh orang-orang kebanyakan.

Salah faham ini menjadikan tugasan fasilitator ini seolah-olah suatu tugas yang begitu lumayan dengan kerja yang sangat ringan. Ini adalah suatu kesilapan yang besar dan salah faham yang perlu diperbetulkan. Pengalaman hampir 11 tahun melibatkan diri di dalam dunia fasilitator menjelaskan bahawa tugas seorang fasilitator bukan sekadar mendapat hasil yang lumayan dan kerja yang ringan, bahkan lebih besar dari itu. Pastinya, kita pernah mendengar perkataan pendakwah, ejen perubah serta motivator bukan? Ya, ia amat sinonim dengan perkataan fasilitator. Ia bukanlah makna secara khususnya dari segi bahasa, tetapi tugas dan peranan mereka itu yang menjadikan ia amat sinonim dengan fasilitator.

Apabila kita bercerita tentang fasilitator, terdapat beberapa perkara utama yang perlu kita lihat serta berikan perhatian. Sebagaimana Rasulullah s.a.w. pernah mengungkapkan di dalam sebuah hadis tentang kewujudan hati dalam diri manusia. Jika ia baik, maka baiklah keseluruhan luarannya dan jika sebaliknya, maka ia juga akan dizahirkan segala keburukannya. Sepanjang pengalaman dan pengamatan melihat perlaksanaan program-program latihan yang dijalankan, fasilitator juga boleh disimpulkan sebagaimana hati di dalam program-program latihan. Jika fasilitator yang berada di dalamnya baik, maka keseluruhan perlaksanaan, penyampaian serta pencapaian program latihan itu juga akan menampakkan kebaikannya. Namun, jika fasilitator yang berada di dalam program latihan itu buruk dari segi peribadi dan tingkahlakunya, maka, begitulah juga kesannya kepada perlaksanaan, penyampaian serta pencapaian program latihan tersebut.

Mengetahui dan mengenali siapa itu fasilitator menjadi amat penting khususnya untuk mereka yang melaksana serta menganjurkan program-program latihan. Pastinya, semakin ramai pada hari ini memilih kerjaya dalam bidang latihan dan motivasi kerana pendapatan yang amat lumayan. Tetapi fahamilah dan hayatilah, bahawasanya, berada di dalam bidang latihan adalah suatu bidang yang berkaitan dengan pembangunan modal insan. Apabila berlaku kecuaian di dalam pemberian maklumat atau nasihat mahupun peringatan, ianya akan memberikan natijah yang amat besar buat peserta latihan pada masa akan datang.

Perbincangan di dalam penulisan ini, merupakan perbincangan yang mengkhususkan kepada bentuk peribadi fasilitator yang akan membimbing kumpulan kecil. Ia biasanya berlaku kepada kelompok pelajar sekolah atau IPT. Namun, adalah tidak mustahil ia juga boleh dilaksana kepada kelompok-kelompok lain. Oleh itu, bagi seorang fasilitator untuk kelompok kecil ini, tentulah mereka memerlukan beberapa ciri utama yang perlu dibangunkan dan dibentukkan agar ia menjadi suatu yang sebati di dalam dirinya.



USAHA ISLAH SERTA OBJEKTIF JANGKAMASA PENDEK

Untuk memulakan usaha mengenali siapa itu fasilitator, maka seorang fasilitator harus mengetahui bahawa untuk menjadi seorang fasilitator yang terbaik seharusnya, mereka ini mempunyai 2 matlamat yang jelas dalam diri. Pertama, matlamat penglibatan atau penyertaan ke dalam dunia kefasilitatoran adalah kerana datangnya niat untuk berusaha mengislahkan diri atau dalam erti kata lain ia bermaksud perubahan diri. Perubahan diri dari keadaan lemah, tidak baik kepada lebih baik dan bertambah kekuatan. Usaha pengislahan itu tidak tertakluk hanya kepada diri sendiri sahaja, bahkan juga ia akan terbias kepada orang lain juga.

Apabila usaha islah ini menjadi keperluan utama sesebagai fasilitator, pernah juga kita dengar ayat-ayat seperti, “Aku belum cukup ilmu lagi, macamana nak jadi fasilitator?”. Ingatlah kata-kata cediakiawan ini, “Jika kita hendak menunggu ilmu yang mencukupi, bilakah agaknya ilmu kita akan cukup?” Slogan yang dipegang oleh pembimbing rakan sebaya juga sesuai untuk dijadikan penilaian diri, “Perbaiki diri untuk membantu dan memperbaiki orang lain.” Slogan ini amat bertepatan dengan seorang fasilitator yang baik. Islah ini bermakna, perubahan diri sendiri secara peribadi dan juga perubahan orang lain atas usaha kita untuk memberikan nasihat dan teguran. Inilah yang dikatakan sebagai ejen kepada perubahan.

Kedua, ialah objektif jangkamasa pendek yang ditentukan oleh penganjur program latihan atau sesuatu permintaan aktiviti. Usaha untuk menjadi ejen perubahan ini menyebabkan kita perlu melalui beberapa proses kecil sebelum mencapai matlamat utama. Maka, objektif kecil dibentuk dan ini yang akan menjadi proses perjalanan seorang fasilitator dalam usaha islah yang lebih besar. Bezanya, objektif perlu dicapai dalam jangkamasa yang ditetapkan serta ia berbentuk orientasi program (program oriented) manakala, islah diri dan orang lain pula akan berlaku sepanjang masa sebagai fasilitator dan dibawa ke mana sahaja selagi mereka perlu berperanan. Ini pula dikenali sebagai orientasi misi atau ‘mission oriented’.

Keutamaan bagi seorang fasilitator adalah untuk memenuhi wawasan atau matlamat usaha islahnya kerana ia perlu ada dalam setiap tugasan sebagai fasilitator manakala memenuhi objektif jangkamasa pendek pula adalah tanggungjawab dalam melaksanaka tugasan terkini atau yang diberikan dalam tempoh yang ditetapkan. Oleh yang demikian, segala usaha pengislahan perlu lebih tinggi kerana jika tidak, untuk mencapai objektif jangkasama pendek, pastinya seorang fasilitator itu akan mengutamakan dirinya berbanding orang lain yang natijahnya, peserta akan diabaikan dan berlakulah kecuaian kerana apa sahaja yang dilakukan hanya untuk keperluan peribadi fasilitator itu sahaja.




AKHLAK SEBAGAI TUNJANG KEPERIBADIAN



Apabila, seorang fasilitator mengutamakan dirinya berbanding orang yang dibimbing di dalam kelompok, di sinilah terpancarnya corak peribadi fasilitator yang tidak dapat diteladani bahkan akan menjadi fitnah dan timbul cakap-cakap belakang dikalangan peserta. Apabila seorang manusia memberi keutamaan kepada dirinya, maka akhlaknya akan mula menurun dan akhirnya dia akan menampakkan lebihnya keburukan. Harus diingat, apabila menjadi fasilitator, setiap tingkahlaku, kata-kata dan cara berfikir akan cuba dicontohi atau diperhati oleh setiap mereka yang dibimbingnya.

Akhlak mestilah menjadi tunjang kepada seorang fasilitator. Inilah sebenarnya peranan yang juga dijalankan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap setiap ummat baik yang Islam atau yang bukan Islam. Sehinggakan Baginda s.a.w. amat dipercayai dan disenangi oleh sesiapa sahaja. Apabila kita diyakini amanahnya, baik hatinya, jujur tindakan dan kata-kata, bagaimana agaknya penerimaan kita dikalangan orang yang kita bimbing? Sudah tentu, kita disenangi dan kata-kata kita mudah diterima oleh sesiapa yang mendengarnya, apatah lagi dari kalangan orang yang kita bimbing itu sendiri. Sekiranya kita diberi pilihan untuk bertemu dengan orang A, B dan C. Orang A sentiasa bermuka senyum, orang B pula sentiasa marah-marah dan orang C pula sentiasa bermuka masam. Siapakah orang yang paling mudah untuk kita rapati? Sudah tentu jawapan dan pilihan anda ialah orang A bukan?




Akhlak adalah jelmaan dari keikhlasan serta kefahaman yang baik terhadap kehidupan dan pegangan hidup, khususnya pegangan agama itu sendiri. Untuk mereka yang sentiasa berpegang dengan agama dan kepercayaan mereka, pasti akhlak akan menjadi tunjang dan penampilan yang amat baik. Islam meletakkan akhlak sebagai satu perkara utama selain dari aqidah dan syariah. Maka, ia perlu diutamakan, jika sudah menjadi fasilitator, tetapi akhlak belum juga terbentuk, maka berusahalah untuk terus memperbaikinya. Ambillah masa yang sesuai serta teruskanlah usaha itu. Inilah juga yang dikatakan usaha mengislahkan diri untuk menjadi lebih baik.




PERUBAHAN DAN PEMBAIKAN DIRI

Usaha untuk memperbaiki diri adalah tuntutan dan ciri-ciri ketiga yang perlu ada kepada seorang fasilitator. Ini disebabkan oleh faktor perubahan masa dan kehidupan persekitaran kita. Perubahan diri ini perlu berlaku berlandaskan ilmu dan pengetahuan. Proses penambahan dan percambahan ilmu ini perlu terus berlaku sama ada secara formal atau tidak formal. Pembacaan perlu menjadi keutamaan seorang fasilitator dan pembudayaan ilmu akan membantu fasilitator menguasai kelompok bimbingan mereka dengan lebih baik.



Featured Post

Knowledge Sharing: Menguruskan Sponsorship